Om priset för vårt välstånd



"Låt oss först och främst hoppas på att Japan skonas och att olyckorna gör minsta möjliga skador på människor och miljö. Men låt oss också hoppas att det inte tas till intäkt för en onyanserad diskussion hos oss. Ännu är det svårt att se på vilket sätt som händelserna i Japan har förändrat förutsättningarna för kärnkraftsproduktion i Sverige."

Nä det är inte jag tycker så, det är ledarskribenten i SvD i dag. Men samma synpunkter kommer från kärnkraftsindustrin - förstås!
Det är ju inte bara det att kärnkraftsverken är en stor risk i sej, vi har genom den outsinliga elkällan gjort oss fruktansvärt beroende av el. Hela Japan, nä kanske inte hela, men stor del av Japan står utan el. I Tokyo ransoneras elen, och man får använda ström några timmar i taget, så att alla får del. Tänk efter hur det skulle vara för oss om vi inte har obegränsad tillgång till elström alltid. !!!!
Detta är verkligheten i ett av världens rikaste länder, ett teknologiskt utvecklat sammhälle.
Nu hör jag på radion att konståkningsVM i Tokyo är inställt. Vilken katastrof!!
För de som bodde i de städer som raserats av jordbäbningen och spolats bort av flodvåg har förmodligen katastrof en annan innebörd.
Nu ska jag stänga av datorn, sätta på lite kaffevatten, för att sen ta bilen till Everta för att handla mat. Är jag priviligierad eller??

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag kan forsta vad du menar och vi AR valdigt priviligerade. Men det ar/var de i Japan med. Overkonsumtion ar aldrig bra, men att utnytja vad man HAR tycker jag att man har ratt till. Men varlden ar farlig och farligare kommer den nog tyvarr att bli. England sjunker lite varje ar...

2011-03-14 @ 15:27:52
URL: http://missearlymorning.blogg.se/
Postat av: Calle

Jo vi lever på en skör skorpa och trots att vi relativt ofta påminns om det så tror vi på något sätt att vi kan bemästra det med teknik. Det gäller att leva med och inte stärka skalet för att kunna stå emot. För vad har vi att sätta emot en kraft som kan påverka jordaxelns lutning och förändra tiden...

2011-03-14 @ 18:28:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0