Om hur jag sparade ...

... 1400 kr åt mej och 3000 kr åt försäkringsbolaget :)
Vi var ju i Kew Gardens i London förra torsdagen. Mycket att fota - blommor, träd, blommor igen, och lite annat. Makro-objektivet satt på kameran. Efter ett par timmar bytte jag objektiv, lade makrot i väskan tillsammans med mina andra kamera-attiraljer. Så kom påfågeln och slog upp sina stjärfjädrar och modellade framför oss fotografer. En hel del kort togs och när vi skulle gå så tog jag min kameraryggsäck från bänken och skulle gå. Det var bara det att jag hade inte stängt blixtlåset, så makrot ramlade ner på stenbeläggningen - och skramlade. Det var ytterst nära jag sa några väl valda ord, men besinnade mej och konstaterade att "det var nog inte så bra, det". Jag plockade upp objektivet och la det snabbt i väskan, vi fortsatte vår promenad i Kew Gardens.

Hemma hos Elin och Rich kollade jag med lite folk omkring mej var jag kunde få tag i ett nyt tobjektiv, eftersom det är billigare att handla i England än i Sverige ville jag fixa det under min vistelse i landet. Jessops (stor fotokedja i England även internethandel) hade objektivet till det facila priset av £349. Så Elin och jag for nästa dag till Bicester där Jessops har butik, men det fanns naturligtvis inte inne. Inte heller butikerna i Oxford (två stycken) eller Stradford-upon-Avon hade objektivet, men i London fanns det. Så på påskdagen åkte jag till London bland annat för att inhandla det efterlängtade, men vad finner jag när jag kliver av bussen? Jo, påskdagen en av de största helgdagarna i England, så nästan alla butiker var stängda :(

Jag gav upp jakten på objektiv, och bestämde mej för att inte alls spara pengar åt försäkringsbolaget. Dom kan minsann betala vad det kostar att köpa det i Sverige. Själv får jag ju betala 1500 kr i självrisk i alla fall.

Så, sista dagen när jag skulle packa ner mina saker och åka hem bestämde jag mej för att ta en titt på objektivet, vilket jag inte hade gjort tidigare, jag hade bara skakat på det och det skramlade ordentligt. Därför tog jag av linsskyddet och vad fick jag se??? Jo, det var bara UV-filtret som hade gått sönder. Objektivet var helt, dock i behov av rengöring eftersom glas från filtret hade skramlat runt. Men nu ska jag bara inhandla ett filter, vilket kostar 99 kr hos http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6238208, samt göra rent objektivet.

På så sätt sparade jag 1400 kr åt mej själv och 3000 kr (makrot kostar 4500 kr i Sverige) åt försäkringsbolaget, fast det vet dom inte om.

Bilderna? Dom kommer efterhand ....



Kommentarer
Postat av: Calle

Lite stoppahuvudetisandensyndrom? Eller...

Kula att det klarade sig så bra. För 1500 kommer du väl till England en gång till!

2011-04-28 @ 22:20:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0